Siste dag av ferien og spekemat til middag

I dag skal vi ha spekemat til middag og jeg lager potetsalaten min. Jeg koker potetene og når de er så avkjølt at det er mulig å holde i dem, deler jeg dem i terninger.

Jeg blander 1 boks rømme, en pose majones, 4 ss agurkmiks, 2 finstrimlet vårløk, salt og pepper. Deretter tilsetter jeg potenene. nesten like enkelt som å kjøpe ferdig, men smaker veldig mye bedre.

I tillegg lager jeg eggerøre og legger spekematen på fat. I dag har jeg brukt rødvinspølse, morr, fårepølse, to forskjellige langtidsmodnede spekeskinker (Æra og Santa Kristina) og tørrsaltet speket biff. Jeg lager også en salat av ingredienser fra hagen i tillegg til ingredienser fra kjølerommet. Jeg skjærer opp en halv melon også, for vi synes det er godt med det litt søtlige ved siden av den salte spekematen.

   

I dag lager jeg også rømmegrøt, som vi koser oss med før spekematen. Jeg bruker 2 beger rømme, 2,5 dl hvetemel, 6 dl melk og 1 ts salt. Jeg koker rømmen i to minutter, før jeg tilsetter halvparten av melet. Jeg rører kraftig til det kommer frem smør. Smøret skummer jeg av og bruker ved serveringen. Jeg tar i resten av melet og sper med melk. Jeg lar alt koke i noen minutter og tar i saltet rett før serveringen. Jeg serverer selvfølgelig med smøret, sukker og kanel.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg