Ostekake med eple og rosin

Vi har besøk i helgen og jeg har laget en ostekake med eple og rosin, som vi skal bruke til dessert. Det som er ekstra morsomt, er at honningen kommer fra en bikube som står fem minutters gåtur fra huset vårt og eies av birøkter Kristian Eriksen, som er en barndomsvenn av den eldste sønnen min.

Bunnen består av 100 g havregryn, 50 g mandler og 50 g hasselnøtter, som jeg har kjørt i blenderen til en jevn masse. Denne massen blander jeg med 1 ss honning, 1 ss smør, 2 ss brunt sukker og 1 dl eplejuice, som jeg har varmet til alt er smeltet på lav varme i en kjele. Jeg bruker en en liten springform, og legger bakepapir i bunnen, før jeg trykker ut nøtteblandingen og setter den kaldt.

Det neste jeg lager er eple- og rosinlaget. Jeg koker 4 skrelte epler i terninger med 3 dl vann, 150 g sukker, 2 ss limesaft, 2 ss limeskall og 1 dl rosiner. Når eplene er møre avkjøler jeg blandingen, før leg tar opp epler og rosiner og legger dem over nøttelaget. Det gjør ikke noe om noe av laken følger med, med jeg tar ikke med alt.

Det siste laget på kaken er en blanding av 250  g kremost naturell, 100 g sukker, 1 ts vaniljesukker, 2 egg og 1 beger rømme, som jeg visper sammen til det blir som en krem. Jeg legger kremen på toppen av epleblandingen, før jeg steker den ved 150 grader i 40 minutter. Jeg lar kaken stå i formen i kjøleskapet til neste dag,

Jeg pynter kaken med lime og rosiner.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg