Boller som har “alt”

Jeg så en reklame for en bensinstasjonbolle og tenkte, hvor vanskelig kan det være – og her er bolla som har alt.

3,5 dl lunken melk

70 g smeltet smør

50 g gjær

1 sammenpisket egg

80 g sukker

1 ts kardemomme

1 ts salt

1/2 kg mel

1/4 ts bakepulver

Rosiner

Sjokolade etter egen smak. Jeg har brukt hvit, som knekkes i terninger

Ferdig vaniljekrem til baking

Alt eltes sammen og heves lenge, gjerne et par timer. Bak ut bollene og sett dem på brett, kledd med bakepapir. Jeg har en egen teknikk for utbakingen. Ikke rull dem ikke på benken, men ta en passe klump i hånden og vrenger dem rundt en sjokoladeterning, så de blir helt glatte på oversiden. Skjøten etter vrengingen, settes ned på stekebrettet, så den ikke blir synlig. Det er en veldig kjapp måte å gjøre det på, og resultatet ser flott ut hver gang. La dem heve lenge igjen, gjerne en time eller to. Når bollene er ferdig hevet, klippes et snitt, på skrå, i hver bolle. Sprøyt inn vaniljekrem med en sprøytepose i hver bolle, før du steker dem på 200 grader til de er gylne og fine (ca. 10 – 12 minutter).

Jeg pensler dem alltid etter jeg tar dem ut av ovnen. Da gir jeg dem et strøk med en blanding av sammenpisket egg og melk. Dette gir en fin og blank overflate.

Når bollene begynner å bli litt avkjølt, drysses litt melis over, om du vil.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg