Hjemmelaget jukselasagne

600 g karbonadedeig

2 løk

2 bokser eller 1 flaske hakkede tomater, helst Mutti

1 ss finhakket hvitløk

1 ss oregano

1 ss timian

1 ss basilikum

2 laurbærblader

2 ss tomatpuré

2 terninger med grønnsaksbuljong

Nykvernet pepper og salt

1 pose revet gulrot og kål

3 dl fløte

1 ts muskatnøtt

Lasagneplater

Revet ost, gjerne vellagret

Selv om jeg kaller det jukselasagne, smaker den like godt som den originale lasagnen. Jukset består i, at jeg i stedet for å lage to sauser, en kjøttsaus og en hvit saus, lager en saus som inneholder elementer fra begge. Tanken min da jeg forsøkte det første gangen, var at det jo uansett skal blandes i munnen. Lasagnen min er også tilsatt grønnsaker. Disse merker du ikke noe til, bortsett fra at de bidrar til totalsmaken og gjør at lasagnen blir sunnere (fint for barn som tror de ikke liker grønnsaker).

Du starter med å steke karbonadedeig og finhakket løk.

Tilsett hakkede tomater.

Tilsett hvitløk, oregano, timian og basilikum.

Tilsett laurbær, tomatpuré, grønnsaksbuljong, pepper og salt.

Tilsett en pose revet gulrot og kål, fløte og muskatnøtt.

Om du smaker nå, vil du kjenne at det er ganske så surt, så kok i to timer til det blir rundere i smaken og tykt som grøt. Om du ikke har tid til å vente, må du jevne med maizena og tilsette sukker.

Når du synes sausen smaker godt, legger du den lagvis med lasagneplater og reven ost i ildfast form. Jeg synes det er godt med et lag ost i mellom lagene og avsluttet med et lag på toppen.

Jeg har brukt parmesan, jarlsberg, edamer, mozzarella og norvegia. Du trenger selvfølgelig ikke å bruke alle disse, men det smaker ekstra godt om ostene er litt lagret.

Sett formen i ovnen på 180 grader i en time. Jeg legger aluminiumsfolie over den første halvtimen, så ikke osten skal bli for mørk. Serveres med en salat og godt brød. Her har jeg brukt foccacia.

 

 

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å gå inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg