I dag er det Luciadagen – bak lussekatter, da vel

Lussekatter er lekkert og smaker nydelig når de er nybakte og lunkne, men de kjedelige å bake ut. Etter jeg hadde klagd meg igjennom ett stekebrett med utbaking, ble det foreslått i familien, at jeg skulle lage lusseboller av resten. Jeg fant ut at jeg skulle fylle bollene med sjokoladebiter, for å gjøre dem mer spennende. Jeg syntes ikke de ble seende så “lussete” ut, så jeg satte en rosin på toppen av hver i tillegg. Lussebollene ble veldig populære hos oss.

150 g smør

5 dl melk

1 pk gjær

150 g sukker

1/2 ts salt

2 ts kardemomme

1 g safran

Ca 13 dl mel

Rosiner til pynt

1 sammenpisket egg

Smelt smør og tilsett melk. Smuldre gjær i melkeblandingen. Rør inn sukker, salt, kardemomme, safran og mel til deigen er passe fast. La deigen heve under plast på et lunt sted til den er minimum dobbel størrelse.

Strø litt mel på bordet og elt deigen godt. Del deigen i biter og trill dem til lange fingertykke pølser. Del i ca. 30 biter og form ulike lussekatter.

Legg de ferdig formede lussekattene på stekeplate med bakepapir, og la dem heve under plast på et lunt sted i minst 30 minutter. Pensle lussekattene med sammenvispet egg og pynt med rosiner. Stekes på 200 grader, til de får fin farge (ca 10-15 minutter). La dem avkjøles litt på rist før servering. De smaker aller best litt lunkne.

 

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å gå inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg