Pinnekjøtt med en helt nydelig saus

For noen år siden fikk jeg servert en saus til pinnekjøtt, som ga pinnekjøttmåltidet en helt ny dimensjon. Denne sausen kan jeg virkelig anbefale på det varmeste. Sødmen i sausen, runder av saltsmaken i pinnekjøttet på en perfekt måte.


Pinnekjøttet vannes ut etter anvisningen på pakken. Jeg liker å vanne det ut i 2 døgn, før det dampes i kjele med bjørkepinner og vann i minimum 3 timer, gjerne lenger.

Kålrabistappen lager jeg mens pinnekjøttet koker, ved å dele 1 stor kålrot i terninger og koker den mør i vann. Heller av vannet, moser kålroten og tilsetter 1 øse pinnekjøttkraft, en god klatt smør, 1/2 ts malt muskatnøtt og fløte, til den er passe tykk. Jeg smaker til med pepper.

Når pinnekjøttet er ferdig kokt, legger jeg det i langpanne, sammen med vossakorv og setter det i ovnen i ca 30 minutter, så det får fin farge.

I mellomtiden koker jeg poteter  og lager den nydelige pinnekjøttsausen. Jeg koker opp 1 boks fløte og tilsetter pinnekjøttkraft, til jeg synes det er passe salt. Deretter tilsetter jeg sukker, til det smaker passe søtt. Jeg må ofte tilsette litt mer kraft, for at det skal bli passe salt igjen. Jeg smaker til med litt pepper og jevner med lys maizenajevner, til den får passe sauskonsistens.

Om du vil abonnere på nyheter fra bloggen, kan du melde deg på ved å sende oss e-postadressen din her. Nyhetsbrevet er helt gratis.

Du kan også følge bloggen på Facebook.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg