Superluftige boller


Denne oppskriften har jeg fått av en tidligere nabo og den gir store, lekre og luftige boller. Det som er viktig er at du lar deigen få god tid til å heve, både før og etter utbaking. Bakepulveret gir også en liten ekstra hjelp til å gi enda luftigere boller etter de kommer i ovnen.

3,5 dl lunken melk

70 g smeltet smør

50 g gjær

1 sammenpisket egg

80 g sukker

1 ts kardemomme

1 ts salt

1/2 kg mel

1/4 ts bakepulver

rosiner, om du vil

 

Alt eltes sammen og heves lenge, gjerne et par timer. Bak ut bollene og sett dem på brett, kledd med bakepapir. La dem heve lenge igjen, gjerne en time eller to til, før du steker dem på 200 grader til de er gylne og fine (ca. 10 – 12 minutter).

Moren min lærte seg å bake ut boller med begge hendene samtidig, da hun gikk på husmorskolen. Det imponerer meg fortsatt å se henne i aksjon. Jeg har aldri fått til det, så jeg utviklet etterhvert min egen teknikk. Jeg ruller dem ikke på benken, men tar en passe klump i hånden og vrenger dem rundt seg selv, så de blir helt glatte på oversiden. Skjøten etter vrengingen, setter jeg ned på stekebrettet, så den ikke blir synlig. Det er en veldig kjapp måte å gjøre det på, og resultatet ser flott ut hver gang.

Jeg pensler dem etter jeg tar dem ut av ovnen. Da gir jeg dem et strøk med en blanding av sammenpisket egg og melk. Dette gir en fin og blank overflate.

 

 

Om du vil følge bloggen min, kan du gå inn her og legge inn e-posten din. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg