Langtidsstekt lammestek

Når jeg bruker kjøtt som ikke er så mørt fra naturens side, langtidssteker jeg det gjerne på lav temperatur. Det gjør at kjøttet nesten faller fra hverandre og blir helt fantastisk.

Denne lammesteken har jeg krydret med rosmarin, timian, salt og pepper. Jeg har lagt den i en ildfast form, helt på ca 5 dl vann, dekket den med aluminiumsfolie og stekt den i ovnen på 80 grader i 26 timer. Jeg har helt over litt av kraften ca en gang i timen, utenom da jeg sov. Resultatet er saftig og mørt.

Kraften fra lammet har jeg brukt i sausen. 2 løk skjæres i små biter og blankes i smør. Tilsett 2 fedd finhakket hvitløk og 2 pk sopp (aroma og sjampinjong) brunes i løkblandingen. Tilsett 2 dl rødvin og la det koke inn til det halve. Tilsett 3 dl av lammekraften, 1 kvast finhakket rosmarin, 2 laurbærblader og 3/4 ltr fløte. La det koke til sausen får fin konsistens. Smak til med salt og pepper.

Jeg serverer dette lammet med søtpotetmos, som du finner oppskrift på her

og ovnsbakte rotgrønnsaker, som lages slik:

Hell litt rapsolje i en ildfast form. Skrell og del grønnsaker i terninger og løk i båter. Jeg har brukt rødbeter, polkabeter, hvitbeter, persillerot og sellerirot. Risle over litt rapsolje og krydre med salt og pepper. Stekes på 200 grader i 1 time. Rør hvert kvarter, så grønnsakene blir jevnt bakt.

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å gå inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg