Texmexpizza med kylling

Texmexpizza er en fin måte å variere fredagstacoen på. Denne er med kylling smaker godt for både barn og voksne.

Bunnen:

550 g mel, helst tipo 00

1/2 pk pizzagjær

1 ts salt

1 ts sukker

1 ss olivenolje 

Ca. 3 dl kaldt vann

Elt alt godt sammen og la den heve. Deigen er perfekt, når den er så fuktig at du akkurat klarer å kjevle eller trykke den ut, så tilsett nok vann, ev. juster med mel.


Når jeg lager pizza, lar jeg deigen kose seg i lang tid, gjerne i kjøleskapet natten over. Jeg tar den ut ca. 1 time før jeg skal bruke den og lar den heve seg ferdig på benken, før jeg trykker/kjevler den ut og lar den etterheve i ca. 30 minutter. For italiensk pizza, kjevles den veldig tynn og for pizza med amerikansk bunn litt tykkere. Om du lager pizzadeigen samme dag, som du skal bruke den, kan den få stå på benken og heve i minimum 1 time. Jeg steker alltid bunnen på høy temperatur i noen få minutter, før jeg legger på fyllet.

Fyllet:

400 g kyllingstrimler
1 finhakket løk
2 ss hjemmelaget tacokrydder, ev. 1 pose ferdigkjøpt
1 glass tacosaus, etter eget ønske
Jalapeño fra glass (om du vil ha pizzaen hot)
1 pk reven ost, gjerne vellagret 
Tortillachips
Stek kylling og løk i litt olje til det har fått en fin brunfarge. Tilsett krydder og tacosaus og rør gods sammen. Bre blandingen utover pizzabunnen. Legg på ost, tomater og jalapeño. Stek midt i ovnen på 200 grader. Når det begynner så vidt å få litt farge, stikkes tortillachipsen ned i pizzaen. De smaker ekstra godt når de får bli litt lune.
Etter steking:
Lime i båter
Koriander
Legg på limebåter og koriander rett før servering. Jeg serverer pizzaen sammen med guacamole eller rømme. Du finner oppskrift på guacamole her.

Oppskriften på tacokrydderet mitt finner du her. Det smaker mye bedre enn ferdigkjøpte poser og jeg lager et lite norgesglass hver gang, så jeg ikke må lages så ofte.

 

Du kan abonnere på nyheter fra bloggen min, ved å inn HER og trykke “Follow”. Det er helt gratis 😊

Du kan også følge bloggen på FB

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg